طرز تهیه تندیر آشی بلغور

1761
تندیر آشی بلغور
آموزش آش تندیر

تندیر آشی بلغور

آش تندیر یا همان آش تنور یکی از آش های قدیمی و سنتی ایرانی و ترکی است .آش بدون سبزی است، مواد آن نخود،بلغور،قیمه گوشت می باشد.با ما در کوفته ریزه با تهیه تندیر آشی همراه باشید.

پیشنهاد نویسنده برای عزیزانی که به آش های سنتی علاقه مند هستند: حلیم خانگی، اوماج آشی، آش شله قلمکار ،بامادور آشی و…

مواد لازم تندیر آشی

بلغور(یارما) : یک پیمانه

نخود : 1.2 پیمانه

پیاز سرخ شده : 2 عدد

آب قلم : 1 لیتر

آب : به میزان لازم

 

طرز تهیه

ابتدا آب قلم را به میزان لازم داخل قبلمه ریخته ، نکته قابل توجه در پخت این آش نخود همیشه 2/1 بلغور می باشد حالا در هر اندازه و پیمانه ای که قرار است طبخ این آش صورت گیرد. بعد بلغور خیس خورده را به مواد داخل قابلمه اضافه میکنیم ( بهتر است نخود و کلا حبوبات را 24 ساعت قبل خیس کرده و هر بار که آب نخود را عوض میکنیم مقداری سرکه اضافه کنیم تا نفخ نخود گرفته شود ).

بعد پیاز سرخ شده را اضافه میکنیم و در آخر آب به میزان لازم . دقت داشته باشین که این آش محلی می باشد و تنها ادویه لازم و مورد استفاده در آن زرد چوبه می باشد و بعد با شعله متوسط روی اجاق گاز قرار میدهیم و بین 60 تا 90 دقیقه زمان برای پخت آن نیازمندیم.

 

بلغور:

«بلغور گندم» یا «گندم شکسته» نوع کمتر شناخته شده‌ای از دانه کامل «گندم دوروم» است و در مقایسه با کربوهیدرات‌هایی که با گندم فرآوری شده یا غنی شده درست شده‌اند، بلغور گندم منبع بهترین از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و ریزمغذی‌هاست.

بلغور چربی کمی دارد، مقدار زیادی مواد معدنی مثل منگنز، منیزیم و آهن دارد، ضمن اینکه منبع خوبی از پروتئین‌های گیاهی است.

 

خواص بلغور:

محافظت از قلب

بهبود گوارش

دشمن دیابت

کاهش وزن

سطح PH بدن را متعادل می‌کند

یکی از خوبی‌های بلغور این است که مثل تمام خوراکی‌های حاوی گندم، گلوتن ندارد. گلوتن، پروتئینی که به طور طبیعی در تمام انواع محصولات گندم، چاودار و جو  وجود دارد، می‌تواند برای خیلی‌ها مشکلات گوارشی ایجاد کند به‌خصوص برای کسانی که سیستم گوارش بیمار یا روده ضعیفی دارند.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید